Tuesday, March 30, 2010

Mushroom Soup

En3 resepi kali nie aku tujukan khas buat kawan sekolah aku Pn.Nur Dina Yasim yg kat Kedah tu.Dengar citer petang nie nak masak ala2 Western Food.Tak nak ajak aku ker???hahaha....Atas permintaan my frenz tu,aku uploadkan khas resepi nie.Try ler buat.Mmg sedap&simple.Aku dah biasa buat banyak kali resepi nie.Mmg tak ingat copy-paste dari mana.But TQ to tuan punya resepi.Reepi nie makan bersama dgn Garlic Bread.Meh kita layan resepi lak.... Layan!!!


Bahan-bahan ( 6 org )

  • 1 keping dada ayam
  • 1500 ml air
  • 500 ml susu segar(susu kotak)
  • 1 ketul kiub ayam
  • 1 tin kecil cendawan butang(dihiris kecil2)
  • garam
  • secubit ajinomoto
  • 1 cawan tepung gandum

Cara-cara

  1. Potong ayam kecil2. masukkan ayam dan air ke dalam periuk. rebus sehingga masak.
  2. Masukkan susu dan kiub ayam. masak guna api yang perlahan. Masukkan mushroom.
  3. Masukkan bancuhan tepung dan kacau sehingga pekat. Tambah perisa, garam dan ajinomoto.
  4. Siap utk dihidang. Sedap dimakan dgn roti. 



No comments: