Monday, March 07, 2011

Ikan Keli Berlada

Salam semua kawan-kawan.Alamak,bersawang dah blog aku nie!!!!Kena bersihkan cepat2 nie....hehehee....Erm,macam biasa hari nie aku nak share resepi.Nie kali pertama aku share resepi yg bersiaran dari Malaysia.So,aku share resepi Ikan Keli Berlada.Ikan keli nie fresh tau.Bukan yg frozen cam dok kat Adelaide dulu.Bila dah balik nie yg best sbb dpt makan pelbagai jenis ikan.Nak pulak dok Terengganu.Ikan compem fresh sokmo.Resepi pulak aku ambik dari dapur Potret Kasih.TQ so much.Jom kita jenguk resepi pulak....



Bahan-Bahan:-
500 gm ikan sembilang atau keli ( buang perut dan di bersihkan )
1 labu bawang besar ( di potong2 @ di tumbuk )
3 ulas bawang putih ( ditumbuk )
1/2 inci halia ( ditumbuk )
1 batang serai ( diketuk )
2 sudu makan cili kisar
2 sudu besar sos cili
sedikit serbuk kunyit
sedikit garam
Minyak untuk menggoreng secukupnya

Cara penyediaan
1. Ikan yang telah dibersihkan dilumur dengan garam dan serbuk kunyit.
2. Goreng ikan hingga kekuningan kemudian angkat dan ketepikan.
3. Masukkan 2 sudu minyak tadi di dalam kuali yang lain kemudian tumis cili kisar dan bahan bahan yang telah di tumbuk.
4. Masukkan serai kemudian goreng hingga wangi.
5. Masukkan  sos cili dan sedikit air dan masak hingga pekat sedikit.
6. Sesuaikan rasa kemudian masukkan ikan yang telah di goreng tadi.
7. Boleh kuah rata bolehlah di hidangkan.



2 comments:

Unknown said...

mmg sedap ikan keli kalau dimasak apa sahaja..
hari ni dicitarasa rinduan ayu masak lemak pecel...30 ekor...sebelum jam 1pm dah abis.....mmg customer suka

wana said...

salam aiyu... lamanya saya tak makan ikan sembilang bercili... lauk ni fav my famili.. makan ngan nasi panas.. mau 2 pinggan!!