Friday, May 21, 2010

Ikan Masak Merah

Menu nie aku masak 2 hari lepas.Tapi terlupa lak nak upload resepi.Nie gara2 terlupa nak transfer gambar dari camera ke PC.Erm,aku pilih Ikan Salmon utk ikan masak merah kali nie.Kat sini ikan banyak gak,cuma pilihan aku agak terhad. Nie sbb ada gak ikan2 yg pelik yg aku sendiri tak tau jenis ikan tu & tak tau nak masak apa.Ikan2 kat sini berbeza skit compare Msia.Jom layan resepi lak.Resepi aku belajar dari arwah mak aku.Layan!!!

Bahan-bahan 
  • ikan (disiang,dibersih dan digoreng bersama garam & kunyit)
  • cili kering (dikisar)
  • bawang merah (dikisar)
  • bawang putih (dikisar)
  • halia (dikisar)
  • serai (dikisar)
  • jintan manis
  • jintan putih
  • kayu manis & bunga lawang
  • buah pelaga
  • sos cili dan sos tomato 
  • gula & garam
  • air
  • air asam jawa
  • minyak untuk menumis
  • capsicum (kalau suka)
  • bawang besar (dipotong bulat)

Cara-cara

  1. Bersih dan siang ikan.Gaul dengan garam kunyit. Goreng sehingga masak dan ketepikan.
  2. Panaskan minyak.Tumis bahan kisar. Kalau nak lagi sedap,gunakan minyak yg digunakan utk menggoreng ikan tadi.
  3. Kemudian, masukkan kulit kayu manis,buah pelaga dan bunga lawang. Kacau dan biarkan sehingga cili garing.
  4. Kemudian masukkan sos cili dan sos tomato sesedap rasa. Kacau hingga pekat.Kemudian masukkan gula dan garam.
  5. Masukkan pula bawang besar yang dipotong bulat dan juga capsicum.
  6. Masukkan sedikit air dan kacau.
  7. Kemudian masukkan ikan goreng tadi.Kacau hingga ikan sebati bersama kuah.
  8. Setelah siap dimasak, bolehlah dihidang dan ditabur bahan hias di atasnye. Siap utk dimakan.

No comments: