Friday, April 02, 2010

Rendang Ayam

Hari nie nak masak apa?tu la perkara wajib yg aku pikir2 tiap2 hari.Kadang2 sampai tak tau nak masak apa pun.Ayam....Daging....conpem wajib ada dlm stok.Ikan kadang2 je ada sbb kat sini ikan tak banyak pilihan.Kalo asyik masak resepi yg sama jer jemu ler pulak.Tapi hari nie aku teringin nak makan Rendang Ayam.Sedapnya kalo dpt makan dgn lemang, huhuhu...Jom kita layan resepi Rendang Ayam pulak.Resepi nie arwah mak aku yg ajar.Layan!!!


Bahan-bahan
  • ayam
  • cili kering (dikisar)
  • bawang merah (dikisar)
  • halia (dikisar)
  • serai (dikisar)
  • santan
  • kerisik
  • kunyit
  • asam keping
  • daun limau purut
  • daun kunyit (dihiris)
  • sedikit gula & garam

    Cara-Cara

    1.      Gaul ayam dgn bahan yg dikisar , kerisik, kunyit, asam keping dan juga santan.
    2.      Kemudian, panaskan minyak.
    3.      Masukkan ayam ke dalam kuali bersama bahan yang telah digaul tadi ( tak perlu tumis)..
    4.      Masukkan daun limau purut dan daun kunyit.
    5.      Perasakan dgn garam dan gula.
    6.      Biarkan dia mendidih dan masak hingga kuah agak kering
    7.      Siap untuk dihidang. Sedap dimakan dgn nasi putih panas2 dan juga lemang.









    2 comments:

    wawa:mama faheem said...

    resepi rendang yg ni simple skit ek.lebih mudah,xperlu tumis2 dlu. insyaallah will try it next time i'm in the kitchen. :)

    Aiyu Esa said...

    try le nti wawa..nie arwah mak ayu yg ajar.tak yah tumis2.senang je masaknya...