Monday, June 21, 2010

Ayam Kurma

Hari nie aku nak share menu Ayam Kurma.Kalo nak tau,aku paling tak pandai masak resepi berasaskan kurma & kari.Tak tau ler kenapa.Mmg rasa ssh sangat menu nie walhal ramai org yg cakap kat aku menu nie la yg simple&senang.Arwah mak aku dulu pun cakap menu nie la yg paling senang.Tapi bg aku menu nie la paling ssh aku nak masak.Maybe sbb aku tak suka mkn kurma&kari kot.Tu pasal setiap kali masak aku rasa cam tak jadi jer...Worait,jom layan resepi Ayam Kurma lak...Layan!!!!



Bahan-bahan:

1 ekor ayam
1 biji kelapa - ambil santan
1 paket rempah kurma
8 ulas bawang merah - dikisar
2 ulas bawang putih - dikisar
Sedikit buah keras - ditumbuk
Sedikit air asam jawa
1 1/2 inci kulit kayu manis
3 biji buah pelaga
3 biji bunga cengkih
2 biji bawang besar

Cara Menyediakan:


Tumiskan bawang hingga naik bau dan masukkan rempah kurma, buah pelaga, bunga cengkih dan kulit kayu manis. Gorengkan bahan-bahan ini selama 2 minit.


Masukkan ayam dan biarkan selama 10 minit. Setelah air ayam hampir kering, masukkan santan, sedikit garam dan air asam jawa tadi dan kacau hingga mendidih.


Setelah itu masukkan bawang besar yang dipotong 4 dan buah keras yang ditumbuk.


Setelah semua bahan dimasukkan, biarkan hingga 20 minit dan sedia untuk dihidangkan.

No comments: