Thursday, April 08, 2010

Nasi Goreng Kampung



Pagi nie aku masak breakfast sempoi jer.Aku goreng Nasi Goreng Kampung+Telur Mata Kerbau. Nie antara menu terawal yg aku pandai masak time anak dara dulu.Arwah mak yg ajor.Arwah mak aku mmg pandai masak.Ada jer resepi dari arwah yg aku tak sempat nak belajor.Sbb aku nie dulu mmg jenis malas nak belajor masak2 nie.Tak minat langsung. Bila time arwah sakit ler,aku baru ambil alih skit tugas2 masak nie. Then, pas kawin & dok merantau jauh dari Msia nie la baru kenal segala jenis jintan herba tu.Hari demi hari bertambah ler minat memasak walaupun tak sedap mana...

Utk nasi goreng kampung nie,senang je nak goreng....Jom layan resepi....

Bahan-bahan:-
  • nasi putih
  • garam
  • bwg putih-ditumbuk
  • bwg merah-ditumbuk
  • cili padi-ditumbuk
  • belacan-ditumbuk
  • ikan bilis 
  • mix vegetables
  • kicap manis
Cara-cara:-
  1. Gaul nasi dgn garam sedikit.
  2. Pas2,tumbuk bwg putih+bwg merah+cili padi+belacan+sedikit ikan bilis.
  3. Kemudian,panaskan minyak dan tumis bahan tumbuk tadi.
  4. Dah naik bau,masukkan nasi dan kacau.
  5. Masukkan ikan bilis dan mix vegetables.
  6. Tuang kicap manis.Ikut suka nak banyak mana.Kacau sampai rata.
  7. Nasi goreng pun siap dihidang.


No comments: