Monday, May 10, 2010

Bihun Singapore

Menu nie aku masak utk breakfast last week.Mmg dah lama aku nk masak bihun singapore nie.Tapi tak pernah berkesempatan.So,kali nie aku try jugak buat & Alhamdulillah menjadi.Senang & simple jer resepinya.Aku follow resepi nie tapi tak letak cuka sbb aku tak suka mkn cuka.Resepi aku ambik dari myresepi..Jom layan resepi......


Bahan-bahan ( 10 orang makan )
1 bungkus bihun - direndam dulu
300g daging - dipotong kecil2
3-4 keping fish cake
sayuran campur - carrot, jangung dan kacang pis
3 sudu makan cuka
6 ulas bawang putih
1 sudu makan lada hitam / lada putih
2 biji tomato - potong nipis jika suka
garam dan gula secukupnya
cili api- potong nipis + kicap sebagai sos

Cara-Cara
1.  Lada hitam ditumbuk halus bersama dengan bawang putih.
2.  Panaskan minyak, goreng daging hingga lembut, bubuh air jika masih liat.
3.  Masukkan fish cake, dan goreng lagi. Kemudian masukkan lada dan bawng putih, goreng hingga naik bau,  boleh di tambah sedikit air untuk melembutkan bihun nanti. Kemudian masukkan cuka.
4.  Kemudian masukkan pula sayuran campur tadi, gaul sekejap. Masukkan gula dan garam.
5.  Masukkan bihun, gaulkan hingga bihun masak.
6.  Apabila bihun masak, tabur tomato, gaul sekejap dan tutup api. 
7.  Sedia dihidang bersama sos kicap (sambal kicap)

No comments: