Monday, April 05, 2010

Ayam Masak Kicap

Hari nie warga Adelaide masih PH lagi.Biasa le,kalo Easter Day conpem PH mmg panjang.Tu yg best bagi org2 yg study kat sini.Tapi bagi aku yg dok umah je,365 hari mmg sentiasa PH...

Erm,ari nie aku nak masak ayam masak kicap utk lunch merangkap dinner.Tiap2 hari nie la keje aku mencari menu yg nak dimakan.Koleksi menu mmg ada jer dalam PC buruk aku nie.Kena buat koleksi sbb kdg2 resepi yg jarang masak aku tak ingat bahan2nya..hihihi

Resepi nie copy paste dari blog Kak Suzi.Dah banyak kali aku masak ayam masak kicap style nie.Mmg sedap&sempoi.Jom layan resepi...Layan!!!

Bahan-bahan
  • ayam- (potong kecil)
  • garam kunyit secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • bawang besar (dimayang)
  • bawang putih (dimayang)
  • halia (dimayang)
  • rempah tumis – (kulit kayu manis, bunga cengkih, bunga lawang dan buah pelaga)
  • kicap manis
  • rempah kurma
  • kentang (potong baji)
  • tomato (potong 4)
  • daun bawang
  • daun saleri
  • air
  • minyak utk menumis
Cara-cara

  1. Ayam digaul dgn garam serta kunyit kemudian di goreng- jgn terlalu garing
    Kentang juga digoreng hingga empuk.
  2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mayang sehingga wangi. Masukkan rempah tumis dan rempah kurma. Goreng hingga naik minyak.
  3. Masukkan ayam dan goreng sebentar hingga garing.
  4. Kemudian masukkan air dan kicap. Masak hingga mendidih.
  5. Masukkan pula tomato, daun bawang, daun saleri dan kentang. Masak hingga pekat
  6. Kalau suka boleh masukkan cili hidup

3 comments:

CatlinaFly said...

perutku berbunyi di tgh2 malam ni..hihi

Aiyu Esa said...

jemput le makan apa yg ada..hihihi

~cinonet~ said...

waaaaa!dapnyerrr~!wiken nti leh blaja memasak dgn kak aiyu! hooorayyy~!