Saturday, July 10, 2010

Udang Masak Lemak

Salam pagi buat semua.Hari nie cuaca di Adelaide hujan.Malam tadi angin bertiup sgt kencang hinggakan dalam pukul 3.30am (waktu adelaide) elektrik tak der.Aku time tu terbangun utk buat susu si Ukail.Aku tak pasti bila letrik ada semula sbb lepas buat susu Ukail tu, aku terus sambung tido.Bangun2 pagi jer,dah ada letrik tapi hujan masih turun lagi.Memandangkan skrg nie Winter,maka bertambah sejuk ler cuaca disaat2 hujan turun nie.

Citer bab masak lak,menu hari nie aku nak share Udang Masak Lemak.Menu nie aku masak hari Rabu lepas time nak berbuka posa.Posa ganti tak habis lagi.Dah hujung2 baru kalut nak ganti.Teruk betoi aku nie.Huhuhu...Resepi lak aku belajar dari arwah mak.Sempoi&sedap.Jom layan resepi pulak!!!!


Bahan-Bahan:-
  • udang basah
  • bawang merah/bawang besar (dihiris)
  • cili merah (dihiris)
  • halia (dihiris)
  • serai (dititik)
  • daun kunyit
  • kunyit serbuk
  • asam keping
  • santan
  • air masak
  • garam
Cara-Cara:-
  1. Satukan semua bahan di atas dalam periuk.Gaul rata.
  2. Kemudian,letakkan atas dapur.Biar mendidih hingga masak.
  3. Udang Masak Lemak sedia dihidang.





No comments: