Thursday, April 15, 2010

Laksa Penang

Selamat petang utk semua.Petang yg dingin di Adelaide skrg nie.Sejuk2 panas.Hari nie aku nak berkongsi resepi Laksa Penang yg aku pernah buat kat Adelaide nie.Kat sini ssh bangat nak cari ikan kembung tu.Sampai ler satu hari tu aku jalan2 kat Central Market Adelaide,terjumpa ikan yg ala2 mcm ikan kembung.So,aku pun tak melepaskan peluang membeli ikan kembung nie berkilo2.Dan,akhirnya dapat le aku makan Laksa Penang.Sedap giler.Tak ingat resepi ambik dari mana but TQ to tuan punya resepi.Mai sat kita layan Laksa Penang...Layan!!!


Bahan-bahan
1 bungkus laksa (500gm)
1 kg ikan kembung - disiang dan dibersihkan
2 biji bawang besar – dikupas
5 sudu makan cili giling (boleh tambah atau kurangkan mengikut citarasa masing-masing)
2 batang bunga kantan - dibelah enam
2 ikat daun kesum - dipetik dan dibersihkan
5 keping asam gelugor
sedikit belacan
garam secukup rasa

Bahan untuk hiasan
timun - dihiris halus
cili merah - dipotong
bawang besar - dipotong bulat
daun salad - dipotong halus


Cara-cara
  1. Laksa direndam hingga lembut kemudian direbus hingga masak. Toskan dan ketepikan.
  2. Ikan kembung direbus dalam sedikit air hingga mendidih. Angkat dan toskan dan biarkan ia sejuk. Simpan air rebusan ikan tersebut dalam periuk yang agak besar.
  3. Bawang besar, cili giling dan belacan dikisar hingga lumat. Kemudian masukkan ke dalam air rebusan ikan tadi.
  4. Isi ikan diasingkan daripada tulang dan dikisar. Masukkan ke dalam periuk yang mengandungi air rebusan ikan.
  5. Tulang dan kepala ikan juga dikisar kemudian ditapis. Airnya dimasukkan ke dalam periuk yang mengandungi campuran air rebusan ikan tadi.
  6. Jerangkan campuran ini di atas api hingga mendidih.
  7. Masukkan daun kesum, asam gelugor dan bunga kantan. Didihkan lagi.
  8. Rasa garam dan masam kuah laksa ini sebelum ditutup api.
  9. Masukkan sedikit laksa ke dalam mangkuk. Taburkan bahan hiasan dan tambah kuah.
  10. Sedia untuk dihidangkan. Sedap dimakan panas-panas.

3 comments:

nad said...

aiyu..ni mkn utk bpe org punye bahan2 die ni?

Aiyu Esa said...

aku tak sure la.sbb dlm resepi aku ambik tu tak tulis ler pulak..tapi maybe dalam 4-5 orang mkan kot..

Anonymous said...

sodapnye..teringin nak wat..=)