Thursday, July 22, 2010

Tom Yum Noodles

Salam pagi dari OZ.Menu hari nie nak share Tom Yum Noodles.Menu nie dah masak 2 minggu lepas.Tapi tak sempat jer nak update kat blog.Resepi menu nie aku main hentam jer.Ikut sesedap hati aku je nak letak bahan2 dlm noodles tu.Actually,kalo aku makan dekat K-Noodles (salah satu Kedai Makan Halal),aku conpem akan order menu nie.Mmg sedap rasanya.So,dah banyak kali makan kat situ rasanya mcm dah blh agak skit bahan yg dugunakan.Hasilnya,conpem tak sesedap kedai tapi boleh la kalo nak makan sendiri.Jom layan resepi.

Bahan-Bahan:
  • rice noodles
  • bawang merah/bawang besar (dipotong bulat)
  • bawang putih (dihiris)
  • tom yum paste
  • udang basah
  • crabstick
  • fishcake
  • mushroom
  • capsicum
  • air
Cara-Cara:
  1. Panaskan minyak dalam kuali.
  2. Masukkan bwg putih & bwg merah.Tumis hingga naik bau.
  3. Masukkan tom yam paste& udang basah.Kemudian kacau & masukkan air .
  4. Biarkan mendidih seketika.
  5. Kemudian,masukkan crabstick,fishcake,mushroom&capsicum.
  6. Biar mendidih lagi hingga masak.
  7. Masukkan sedikit rice noodles ke dalam mangkuk. Taburkan bahan hiasan dan tambah kuah.
  8. Sedia untuk dihidangkan. Sedap dimakan panas-panas.

3 comments:

Gina said...

Aiyu
Sedap sangat...yum, yum....

Suzi said...

ayu, sedapnya mkn tomyam time cuaca sejuk2 tu...

Ammi Sara said...

yum2 tomyam! ayu tukar nama la..'tomyam noodle aku hentam je apa ada', hehe